fredag 21 maj 2010

Frisco Marianne Westman

Mariannes första uppgift vid Rörstrand var att skapa praktiska hushållskärl som även kunde användas i ugnen.
på så vis kom RH-serierna till. (RH står för Roliga Hushållsgrejor)

Frisco är hennes första dekor.
Den skapades på tidigt femtiotal.
Färgerna finns i blått och rött.

Vi har skärbrädan, smörasken och en liten gryta.
På nätet hittade jag även den här fantastiska ostkupan. Har aldrig sett den tidigare. Alldeles underbar.

Marianne var en pionjär, ingen annan vågade förse sina grytor och kastruller med så färgsprakande dekorer.
Som Birgitta Garpe skriver "Marianne Westman var, och är, en stark kvinna"





8 kommentarer:

  1. Den där dekoren är så snygg!
    Och ostkupan var fantastisk! Tänk att få äga den *drömmer*

    SvaraRadera
  2. Ostkupan måste ni bara leta efter, helt underbar

    SvaraRadera
  3. Ostkupan var ju riktigt häftig!! Även om mitt behov av en ostkupa är obefintligt, så hade jag gärna haft denna :)

    SvaraRadera
  4. Ja visst är ostkupan helt underbar. Har aldrig sett den innan jag hittade den på nätet, bara läst att det finns en.
    Precis som UppsalaEkeby säger, man har ju noll och inget praktiskt behov av den, men ett väldigt stort själsligt behov :)

    SvaraRadera
  5. Inget behov av ostkupa, men en sådan skulle jag inte tacka nej till

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Jag har en Frisco ostkupa med tillhörande lock. Någon intresserad av att köpa?
    Ulrika , miranda1@comhem.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrika. Vi har faktiskt hittat och köpt en komplett :)

      Radera