lördag 20 augusti 2011

Våra Barntallrikar

Vi samlar ju även på barntallrikar från Rörstrand och Gustavsberg. Detta är sannerligen inte ett lätt projekt. Kanske är det inte så många av dessa tallrikar som har överlevt sedan barnen i familjen hade dem till frukost/lunch och middag.. Dessutom verkar de ha ett nostlgigrepp om innehavarna som har mycket svårt att skiljas från sitt barndomsporslin.




Kanske favoriten, "Göran" av Marianne Westman.


Rödluvan och Vargen från Gustavsberg


Äppel päppel från Rörstrand. Troligtvis 50-tal. Okänt för oss vem som ligger bakom dekoren.


Vår egna avatar. Tuppen med okänt ursprung. Inropad på Rörstrandauktionen. Saknar stämpel. Ingen tycks veta ngt om den.



Tuff tuff av Marianne Westman, riktigt läcker dekor.


Pippi. Troligtvis även denna 50-tal. Vem som ligger bakom dekoren har vi inte fått helt bekräftat.


Senaste tillskottet. Afrika från Rörstrand.



Underbara Fanti. Vi tror att det rör sig om 60 tal kanske tom 70 tal på denna vassa servis.



"Laban" dekor av Christina Campell. Tillverkad på 70-talet.



Den här har en mycket otydlig stämpel på själva namnet. Vi tror att det står bondgården. Av Stämpeln att dömma så är den tillverkad ngn gång på 40-talet.

12 kommentarer:

  1. Tänk, den första såg jag nyligen i Stockholm. Men var?! Kan inte komma ihåg alls tyvärr :( hade jag vetat att någon samlat hade jag köpt den. Nu stod jag och höll i den men lät den va, så dumt

    SvaraRadera
  2. Vilken jättefin samling! jag älskar också dessa färgglada och roliga motiv.

    SvaraRadera
  3. Göran är helt underbar. Javisst måste det vara svårt att skiljas från dessa vackra. Det är sällan som jag ser några på loppis.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fina tallrikar, har aldrig sett dem. Barnen gjorde sina egna tallrikar på Gustavsberg så vi har en hel serie med händer och fötter. Roligt att se er "logga" och var den kommer ifrån.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Rödluvan har vi fast i slitet skick, och visst är det roligt att se dessa och vi har våra barntallrikar kvar.
    Bland annat Gustavsberg Ornamin med indianmotiv

    SvaraRadera
  6. Äppel Päppel hade jag när jag var liten. Har ingen aning om vart den tog vägen - kanske gick den i kras...

    SvaraRadera
  7. åh vilka fina! likt mycket annat på denhär sidan!!! tack för kommentaren hos mig! Dels redde det ju ut ett frågetecken och dels fick jag upp ögonen för eran fina blogg! Gissar att det gjorde lite ont att se picknick-burken med fel lock??? Ska det egentligen vara ett trälock till den modellen?

    SvaraRadera
  8. Så vidunderlig fine barnetallerkner:)
    Trine:)

    SvaraRadera
  9. Vilken söt samling! Gillar särskilt Pippi och Laban, de hade jag gladeligen köpt trots att jag inte har barn... :)

    SvaraRadera
  10. Den sista heter Sörgården, vår dotter har en flat tallrik i serien. Sök på Sörgården i min blogg så hittar ni mitt inlägg om den.

    SvaraRadera
  11. Jag har en flat och en djup tallrik av pippi om du är intresserad.

    SvaraRadera