torsdag 19 juli 2012

Jämtlands auktionsbyrå handlar vi aldrig mer av!!

Vi handlar mycket på Tradera, visst har vi någon gång blivit besvikna eller misstänkt att en säljare inte riktigt beskriver allt i objektsbeskrivningen.
Men oj vad vi kände oss lurade igår när vårt paket från Jämtlands auktionsbyrå kom.

Vi hade spanat in en auktion på en högst ovanlig burk. En burk som vi läst om men inte sett bilder på. Här var den nu på Tradera. Vi vann auktionen, men när burken kom hem så visade det sig vara den högst vanliga "Sill i dill".

Säljaren hade flera bilder de följer nedan.



Det är tydligt nu i efterhand att säljaren medvetet valt att inte ta med texten, för en auktionsbyrå fotar väl en burk framifrån?
Auktionsbeskrivningen.

Rörstrand burk i porslin Marianne Westman.
Locket är lite slitet på ytan. I övrigt är burken i fint
skick utan nagg. Se bilder.    Kan tillägga att locket inte ens passar, syns kanske lite på en av bilderna men inte heller det skriver säljaren. Borde stå här i sådana fall att burken har en text.


Vi ringde upp Jämtlands auktionsbyrå eftersom vi ansåg att detta inte var ett schyst sätt att sälja varor på.

Ett helt osannolikt samtal. Min man blev utskälld innan han ens hunnit meddela varför han ringde.

-Du måste väl för fan fatta att du inte skall ringa igen om jag avvisar dig första gången?
-Men detta är första gången jag ringer sa min man, då la säljaren på. Så då ringde vi så klart igen.

Sa till honom att så här oprofessionellt och otrevligt kan man inte behandla sina kunder. Då sa säljaren
-Jag behandlar mina kunder hur fan jag vill.

Efter mycket tjafs fram och tillbaka sa han att vi kan maila om vi inte är nöjda....

Vi har ingen lust att ha ngn vidare kontakt med denna högst oseriösa auktionsbyrå. Nu får burken bli en present.

Så här i efterhand kan vi väl känna att vi var lite naiva. Vi var övertygade om att det var en burk utan text eftersom en auktionsbyrå var säljaren, så skulle ju inte en auktionsbyrå göra....
Vi borde ha mailat och frågat. Nu lärde vi oss en läxa och dessutom lärde vi oss att inte handla av Jämtlands auktionsbyrå fler gånger.

13 kommentarer:

  1. Men fy f*n vilket sätt! Så gör man bara inte! Sitter här och jagar upp mig över det dåliga bemötandet jag med! Fy sjutton. Riktigt dåligt!

    SvaraRadera
  2. Fy! Det är verkligen dålig stil. Tack för varningen. Ska inte handla från denna säljare! Som sagt, RBNW trampar man inte på!

    Och jag tycker inte att vi var naiva, man ska inte behöva fråga uppenbara frågor. "Säljaren anvarar för att beskrivningen av varan är korrekt". Och det är ju uppenbart ett försök att få bra betalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. RBNW, jag älskar det :)
      Jag skall höra av mig till Tradera nu.

      Radera
  3. Jag har handlat av Jämtlands Auktionsbyrå utan problem. Men det här var ju inte snyggt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle ju inte tro att alla får denna behandling för då skulle väl verksamheten dö ut väldigt snabbt.

      Radera
  4. jag har med handlat av dom-inga problem för mig heller.två av glasen var trasiga när dom kom och dom ersatte utan diskussion.trist när det blir så...har däremot handlat av andra oseriösa säljare, man blir riktigt arg när det inte alls motsvarar beskrivningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har ju hänt att beskrivningar varit lite luddiga, men här har man ju ansträngt sig för att "mörka".
      Visst sjuton blir man arg.

      Radera
  5. Vilken reklam..och kundbemötande..måttligt imponerande man får ju hoppas att det var en dålig dag för säljaren..men en dålig dag räcker....

    SvaraRadera
  6. Man blir ju mörkrädd! Att privatpersoner kan vara lite slarviga när de beskriver skicket är väl en sak, men när en auktionsbyrå gör såhär? Känns ju som rent bedrägeri för att få det att verka som en väldigt ovanlig burk för att klämma ut mer pengar för den. Har ni anmält detta till Tradera?

    SvaraRadera
  7. coachjaveln@parkmail.dk30 juli 2012 kl. 15:36

    Tänkaren,

    Jag har dessvärre en dålig erfarenhet när det gäller denna säljare oxå och det var vid inköp av en femarmad teaklampa från Luxus som såldes som komplett men där de små knopparna i trä som elkabeln går ner i lampan igenom saknades. Jag tor inte jag fick något svar på mejl från dem så de ligger i min korg över de jag inte vill handla av igen!

    Tråkigt att de en gång till har lurat någon!

    SvaraRadera
  8. Helt klart skulle denna ha fotas från alla håll så i detta fall har vi helt klart gjort fel.
    Vi tar tillbaka alla varor där vi har gjort fel eller att varan via mail.gått sönder i frakten, omg utan tvekan bara man skickar bilder

    Vårt mål är att alla kunder ska va nöjda men tyvärr händer det att det blir fel i bland, även dom som är anställda hos oss är mänskliga och kan fela.

    Vi har dock över 5000 nöja kunder på tradera.
    och alla ni är välommen att ringa oss på 063 123556 om ni har frågor om våra auktioner så får ni själva bedömma om vi är trevliga i telefon eller inte ;)

    Ronny Hopstadius
    Jämtlands Auktionsbyrå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Ronny.
      Det ironiska i kråksången är bara, att det var just dig som min man talade med.

      Radera
  9. Såg "i förbifarten" dessa kommentarer till Jämtlands Auktionsbyrå. Har själv blivit otrevligt bemött öga mot öga av denne Ronny på "Inne på gården" loppisen när jag lämnade saker där. Han är även otrevlig på telefon. Sådana personer klarar man sig bäst utan att ha något att göra med!

    SvaraRadera