måndag 15 november 2010

Karlskrona Porslinsmuseum.

För två veckor sedan var ju vi nere i Karlskrona för att gå på mässa i porslinsfabrikens gamla lokaler.
Som ni redan vet så blev det ju inga köp för vår del, men vi hade två helt underbara dagar nere i Blekinge.

Mässan var öppen fredag och lördag och då höll även museet öppet. Museet ligger i bottenvåningen och är ganska litet. Här visas porslinssamling som omfattar fabrikens tillverkning mellan 1918-1968.






Den här dekoren och designen fastnade vi direkt för. Det är Alf Jarnestad. Han var formgivare vid Karlskrona Porslinsfabrik 1956-1968, där han bland annat tog fram klassiker som Trossö, Alfa och Tivoli. Han fortsatte med stengods men utvecklade efter hand sitt konstnärskap med akvareller och oljemålningar. Alf var också på Gustavsberg åren 1946-1956.






Eva Blahd-Ståhls Bellis är riktigt läcker. Tycker att smörbyttan är riktigt vass. (Ursäkta den dåliga bilden)



Alla dessa kaffe/thekannor är skänkta utav en kvinna från Karlskrona som under längre tid sammlat. Tyvärr gör inte bilden kannorna rättvisa. de ser alla ut att vara likadana, men när man tittade nära så fanns det många, många olika läckra och vackra dekorer.

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är museet intressant? Men fotoljuset... vilka problem jag hade - och ni också, ser jag och tröstar mig med :-)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen Alf Jarnestads design.
    Vad stråkigt att ni inte fick några fynd med er hem

    SvaraRadera
  3. Eli.
    Det hade ju hjälpt om jag var något sådär bra fotograf också :) Men jag skyller på ljuset.

    Eva. Visst är de läckra. Har inte sett dem tidigare.

    SvaraRadera
  4. Nu får jag skärpa till mig och besöka museet, jag som är bleking har aldrig varit där. Otroligt vackra saker!

    SvaraRadera
  5. Håller med Cinna, det är ju nästan lite pinsamt...
    Men nästa gång jag är nere så måste jag gå dit!

    SvaraRadera
  6. Nästa gång jag kommer till Karlskrona, måste det bli ett besök på museet.Det har ju funnits många otroligt duktiga designer på #Porslinsfabriken"

    SvaraRadera