fredag 19 mars 2010

Barntallrikar

Vi har kommit över en hel del olika barntallrikar när vi har varit iväg på auktioner och loppisar. Det har blivit lite av ett samlande det också.
Några vet vi vem som ligger bakom och några verkar helt omöjliga att få fram ngn information om.


Den här tallriken tillhör barnservisen Tuff tuff som är designad av Marianne Westman. Tillverkad någon gång i slutet av 50-talet/början av 60-talet.









Dom här tallrikarna ingår i servisen Äppel Päppel. Här saknar vi då muggen.
De är troligtvis tillverkade även dom på 50/60 talet.
Ingen information om vem som ligger bakom dekoren, så all info mottages tacksamt.










Den här tallriken heter något som liknar bondgården. Den är om man ser till stämpeln gjord någon gång på 40-talet. eftersom vi inte har ett exakt namn då stämpeln är något otydlig är det väldigt svårt att hitta någon info.









Här kommer Laban. Den ropade vi in på en auktion, inte för att vi visste något om den utan för att den är så fräck i färgerna och i dekoren. Såg en mugg till servisen på en antikaffär som kostade 550kr!!
Den tillverkades på 70-talet av Christina Campbell som arbetade på Rörstrand 1966-1972. Hon ligger också bakom dekoren "pyret" (bild kommer senare)








Sista tallriken i dag heter Fanti. Vi har både muggar och tallrikar, så många så att halva dagis kan komma på kalas, låt oss säga så här.... vi rycktes med på auktionen :)
Fullkomligt älskar den här serivsen men vet noll och inget om den. troligtvis är den tillverkad någon gång under 70-talet.

12 kommentarer:

  1. Vad kul med ett inlägg om barntallrikar - en genre i sig.

    SvaraRadera
  2. Så söta! Jättekul att få se!

    SvaraRadera
  3. De är så söta, speciellt den med katterna på.

    SvaraRadera
  4. Vii har lite fler varianter så det får nog bli ett inlägg om de också samt om muggarna som tillhör.

    Randiga Tråden: Laban är favoriten här också. Syns tydligt att det är en lite senare design på den.

    SvaraRadera
  5. Men vad skoj! :) Det är ju absolut samma serie, Sörgården. Er är väl en djuptallrik? Dotterns är flat. På muggen, som tydligen också finns i serien, är det säkert några andra djur. Jag måste nästan kolla med kusinen om jag kan få tag på muggen också. Kanske hade även hon en djuptallrik :)
    http://ljuva50tal.blogspot.com/2010/04/djuren-pa-sorgarden.html

    SvaraRadera
  6. Hej!

    "Tuff-Tuff" den satt på köksväggen hemma när jag var barn i Järnbrott, (jag är född 1961)tyvärr finns den inte kvar,skulle gärna viljat ha den nu när jag själv samlar på 50/60/70-talsprylar.

    Men jag har kvar en tallrik som heter "PIP" från Rörstrands, med höna och kycklingar, tror ni att det är Marianne Westman som designat den?

    MVH

    Carina Svensson

    SvaraRadera
  7. Hej Carina.

    Visst är det Marianne Westman som ligger bakom barnservisen PIP. Finns även äggkoppar i den serien.

    Generellt så är det ganska svårt att komma över hennes barnserviser. Servisen "Göran" letade vi länge efter.
    Om du verkligen vill ha Tuff Tuff så har jag ett hett tips. Kontakta www.skogbergsantik.com
    De har en hel tuff tuff servis med djup/flattallrik och kopp. Man kan köpa lösa delar. De skickar säkert till dig.

    SvaraRadera
  8. Tack för upplysningen och tipset om Tuff Tuff! : )

    Carina

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Äppel päppel djup och flat tallrik har jag. De åt jag på när jag var liten (i mitten-slutet av 60-talet) och jag har även använt dem flitigt till mina barn. Enligt min mamma är det Stig Lindberg som formgivit dem. Någon mugg har vi aldrig haft och jag är inte säker på om det funnits i serien (då borde jag haft en sån också). Min djupa tallrik har en flisa borta på kanten så jag skulle gärna vilja få tag i en hel(om någon skulle kunna tänka sig att sälja en).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kul att du lämnade en kommentar.

      Det finns faktiskt en mugg även till denna servis. Den har vi sett på Tradera :)
      Däremot kan jag garanterat säga att det inte är Stig L som har gjort modellen eller dekoren. Eftersom det är en Rörstrand tallrik. Han var ju verksam på Gustavsberg. Har tyvärr inte fått ngt namn av Rörstrand så det får bli en olöst gåta så länge.

      Radera
  10. Är den med djuren på till salu? Sörgården/bondgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle den absolut kunna vara. Maila mig på Helenalyberg@hotmail.com

      Radera