onsdag 15 augusti 2012

Vad hände med Pyro?

Under de få åren som vi har samlat på porslin så har verkligen Pyro tappat i värde.

I början så fanns de på var och varannan loppis och finare mässor till rejäla priser.
Vi sålde själva en liten kanna för flera hundra.

Men när vi kollar på Tradera idag så verkar det till och med vara svårt att få sålt vissa delar. En hel del av de stora kryddburkarna och ugnsformarna går  för ett par Selmor. Det är de lite mer udda delarna som fortfarande inbringar en del pengar. tex soppsleven som gick för en galen summa på Tradera för ett tag sedan.

I förra veckan köpte jag själv dessa två formar på Emmaus för 20 pix st. Mer för att de faktiskt kan komma till användning än som ett ekonomiskt fynd.


Är de på väg att fasas ut ur de fina samlingarna??

8 kommentarer:

  1. Kanske folk har tröttnat på Pyro, när de så länge varit dyra. De jag har sett på loppisar har varit i riktigt dåligt skick och ändå dyra, så för egen del brukar jag inte ens bry mig om att ens kolla priset när de dyker upp, här har jag aldrig sett någon billig del, men vi är väl "lite efter" här på landet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i schtaaan har de blivit lite billigare ;)

      Att de delarna i dåligt skick säljs dyrt tyder väl på att det finns ett stort samlarintresse.

      Radera
  2. Förra sommaren var jag på en auktion där en del blev väldigt dyr (minns inte summan) men en annan inte. Då läste de upp numret under på båda. Kanske är inte längre de vanligaste delarna så attraktiva?
    Jag tycker själv att den är litet överskattad. Den enda Pyrodel jag är riktigt förtjust i är speceriskåpet. Snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om de ovanliga delarna fortfarande kan kosta en del.
      Jag tycker inte heller att det är en så grymt upphetsande dekor men gillar ju såklart kryddburkarna:)

      Radera
  3. Pyro är nostalgi för mig. Min mormor hade en form som hon gjorde ostkaka i :)
    Tycker fortfarande att de är onödigt dyra på loppisar dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag med, därför har det aldrig blivit några köp. Fram tills nu :)

      Radera
  4. Det är som med allt annat det går även mode i porslin. Pyro kom ju redan 1930. Idag är det 50-70 talet som är intressant för de flesta som samlar porslin. En och annan del drar iväg på auktion, men rent generellt så finns det nog inget större intresse för pyro. Medelålderna på pyrosamlarna är lika hög som den är på de som samlar allmoge.

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar på en second hand butik, vi säljer en oval form och 2 runda i ett set för 200 kr, de är från ett dödsbo och ser oanvända ut.

    SvaraRadera