torsdag 12 juli 2012

Barnserviser av Marianne westman

Att det skapades barnserviser på 50-talet kan vara en följd av debatten på 40-talet där man pratade om barnens rätt till livsrum och egna möbler.

Marianne skapade flera barnserviser. Det är inte lätt för oss som samlar att få tag på dessa. Antar att mycket av det porslinet som barnen hade har gått sönder eller så har man gjort sig av med det när barnen vuxit i från de barnsliga motiven.

Barnserviserna består av en mugg, en flat och en djuptallrik.
Dessvärre har vi inte alla dessa serviser, men har letat fram bilder så att ni alla får njuta av de underbara motiven.



Servisen "Knorr" med den klassiska MW grisen. Bilden lånad från bloggen Faaglarna



Muggen är vår
"Pippi Bofink" den tjocka fina fågeln täcker hela tallriken. Muggen hittade vi nyligen på Tradera.





"Tant-Hulda" muggen är vår och även den är ett Traderafynd. På den syns Tant-Hulda och kanske är det hennes gubbe på andra sidan.
Bilden på tallriken har vi lånat från Flickr.


"Göran" har vi visat upp flera gånger på bloggen. Den skapades av MW med hennes halvbror i åtanke. Visades första gången på Rörstrandsutställningen 1952.



"Tuff Tuff" skapades något senare än Göran. Tallriken är vår och bilden på muggen har vi lånat från bloggen en sakletares bekännelser.




"Pip" servisen har även tillhörande äggkoppar. De ser man lite då och då på Tradera. Den här har vi inte heller och bilden är lånad från Svenskt porslins site.

Sen finns det ytterligare barnserviser som vi inte har ngn bild på. Har faktiskt inte ens sett bild i gamla tidningar eller i litteraturen. Om någon av er har en bild så skulle vi bli överlyckliga om vi kunde få ta del av dem.

Prästens lilla kråka
Firre
Elefant
Kuckeli-Ku


13 kommentarer:

  1. Tipsa Retrotidningen om ämnet så kommer nog en artikel med samtliga dekorer på bild. Skulle nog bli mycket uppskattat av många!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Jag hörde av mig direkt ;)

      Radera
  2. Jag gillade muggen "Tuff Tuff". Det är något så charmigt med tåget som "åker runt" muggen :)

    SvaraRadera
  3. Sen har du även Pajas, med en clown på. Jag skickar några bilder, där bör du hitta "Firre" och Pajas".

    SvaraRadera
  4. Min pappa har både mugg och tallrik i "Tuff tuff". Om ni är intresserade (ni samlar väl på Westman?) så är det till salu. Eller han har tänkt att sälja det iallafall... Lämna en kommentar hos mig om det är intressant.

    SvaraRadera
  5. Jag är också svag för barnserviser, och har rätt många, men ingen av MW tyvärr. Pippi Bofink är nog min favorit av de här!

    SvaraRadera
  6. Pippi Bofink var min favorit med! Så söt! Jag har bara en barntallrik från Gefle, men när man ser alla de här fina så blir jag sugen på att samla till en framtida knodd. ;)

    SvaraRadera
  7. Tjusigt! Jag har en Pip, dock lite naggad men fick den för 2 spänn så är nöjd ändå! (c:

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2 kr är ju det samma som gratis :)

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag har en barntallrik som ser ut ungefär som Pip (fast istället för att vara omringad av kycklingar är det istället ägg runt hönan). Under tallriken står det Rörstrand men det finns inget namn för själva porslinet. Vet du om denna tallrik hör till Pip eller om det är en egen serie (och i så fall vad den heter)?

    SvaraRadera