söndag 4 november 2012

Dyrare i framtiden.

Form55 har utlyst en bloggutmaning där vi bloggare skall välja ut två saker som är dyrare om två år.
Två år är ju inte en så lång tid och 2014 känns inte så avlägset.

Vi har svårt att välja ut två saker så istället väljer vi en formgivare. Olle Alberius.
Ja vi tror helt enkelt att många av hans saker inom en snar framtid kommer att stiga i värde. Vi anser ju nämligen att hans alster går riktigt billigt och att han inte är en het formgivare bland många retrofantaster, men vilka snygga saker han gör. Vissa lite murrigare och inte alltid så klatchiga färger, men det är väl nästa retrovåg det?

Olle var verksam på Rörstrand mellan 1963 - 1971
Kanske är det så att det tar lite längre tid än ett par år men vi är övertygade om att det kommer. Många av de nya yngre samlarna kommer att känna igen detta hemifrån och vilja ha dem.

Till exempel dessa go´ingar

 
Serien Bambu. Vi köpte själva en skål för en 50-lapp. Går ofta osålt på Tradera alternativt för några 20-lappar.
Bild lånad från Tradera

 
"Forma" på väg upp men ännu inte så hett. Lätt att fynda.
Bild lånad från auktionnet

 
"Taffel" kanske lite hetar men inte vrålhett. Finns riktiga fynd möjligheter på loppisar.
Bild lånad från mylittlebakery




11 kommentarer:

  1. Håller med om att Olle Alberius är underskattad.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det konstigt? Olle är ju en favorit hos mig och jag har samlat på Taffel i ett par år. I början var det nästan osäljbart på Tradera, jag var ofta ensam om att bjuda, men nu är det lite svårare. Sedan bilden här ovan togs har det blivit ett par delar till... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man kan fortfarande göra fynd på loppisar. Kanske man själv satsa på en Taffelservis. :9

      Radera
    2. Jag hittar inte så mycket Taffel på loppisar, tyvärr. Under sommarens alla loppisar hittade jag tre tekoppar och ett par tefat, men det var allt. Men jag samlar långsamt, dyker det upp så dyker det upp... :)

      Radera
  3. Taffel är ju så snygga, har inte sett den förut.

    SvaraRadera
  4. Roligt att se saker man inte känner till, spännande att få svar på vad som är inne om två år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en rolig utmaning från Jan.

      Radera
  5. Det är lite svårt det där "2 år" för 2 år går fort. Jag gillar det murriga, alldeles säkert kommer folk att få upp ögonen för dessa också,kvaliten framförallt, men när? Jag tror ni har rätt, att det blir snart:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja två år går verkligen fort så det tar nog lite längre tid än så.

      Radera
  6. Håller verkligen med om att Alberius alster och porslin kommer att stiga i pris. Har själv mycket av Alberius hemma. Vår vardagsservis är Forma och vi har mängder med delar i denna servis. Både mat och Te/Kaffe servis, samt mängder med formar och karotter.

    Har även en del andra keramik föremål av honom samt en stor samling mindre vaser som jag visat på min blogg.

    Olle Alberius kommer att komma starkt framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den har vi sett :)
      Forma är ju ett klockrent vardagsporslin.

      Radera