lördag 18 augusti 2012

Antik & kuriosa hörnan i Skara

I dag tog vi en tur till Skara. Främst för att besöka Antik och kuriosa hörnan men passade även på att gå på museum.
Vi har varit i butiken en gång tidigare men det var på tok för längesedan.

Ulla som äger affären har ett enormt utbud av Rörstrands porslin.  Över allt står det underbara saker av de stora kända konstnärerna.
Det finns så mycket att man omöjligt klarar av att ta in allt.
Jag skulle kunna spendera en hel dag bara med att gå igenom travarna av porslin.

Ulla säljer heller inte något annat än det som är i perfekt skick. Naggade saker finns helt enkelt inte i hennes affär.

I den intill liggande studion har hon dessutom riktiga rarriteter och ovanligt ateljegods.

Självklart åkte vi inte dit utan att ta med oss något hem, men mer om det i senare inlägg.

Fick lov att ta lite foton i butiken.
Kolla in hemsidan antikkuriosa.com eller ännu bättre, åk dit!

 Marianne poserar med hela Piggelin serien. En fin bild som finns i äffären. Hade varit kul att få fatt i en sådan orginalkartong.
Mängder av MW. Även en del ateljegods.


Inger Persson är butiksägarens favorit och många av hennes läckerbitar finns i affären.

Tonvis med servisporslin.

Detta gjorde hela resan. Kakelplattor som Marianne gjort. Tydligen satt de på ett bord som gick sönder. Plattorna räddades och nu finns de till försäljing. Dessa har vi inte sett tidigare.

Ännu mer porslin.



Bilder från gatan in i butiken.

12 kommentarer:

  1. Tack för ett super bra tips. Skall åka dit så fort jag får chansen, Vi har ju dessutom bara 3½ mil till Skara.Jag har faktiskt en spegel i Piggelin serien med orginalkartong. Den har jag köpt på Jungs Antik och kuriosa som ligger mellan Vara och Skara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, ny fick vi ett tips ;)
      Avis på spegeln.

      Radera
  2. Fantastiskt! Hur mycket tog dom för Canaria/Handy-kopparna på bilden? Jag har ju ingen sån, men skulle gärna ha en till rätt pris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror (om jag minns rätt) att det var 300 något 325..
      Men hon är bra på att ge bättre priser om man frågar:)
      Jag åker eventuellt dit på tisdag igen. Vad är ditt maxpris?

      Radera
    2. Ja, det priset kan jag leva med, runt 300, de är ju ganska ovanliga. De finns även i turkost, har ingen sån heller. Men jag vill att de ska vara fina i skicket förstås. Kan man få dem billigare så kan det vara intressant med flera tom, jag har en fäbless för hennes koppar så kah kans tå ut med flera av varje :-)

      Jag skickar ett meddelande så har du mitt mobilnummer ifall det du skulle fundera på något när du är där :-)

      Radera
  3. WOW! Denna affären har jag helt missat. Brukar ju besöka Antik och Samlarmässan varje vår i Skara, får passa på att kolla in denna affären samtidigt.

    Fanns mycket fina saker där såg jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det!
      Det är roligt att bara gå runt i denna typ av affär.

      Radera
  4. Jag var där för ett par veckor sedan och håller med dig om att man kan tillbringa lång tid där. Och innehavaren Ulla är verkligen en karismatisk person. Jag förmodar att ni pratade TV-inspelning..... Skall bli intressant att se vad ni köpte. Själv la jag handen på en skärbräda med ett svart-vitt Red Top-liknande mönster på som jag aldrig sett tidigare. /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ämnet kom upp :D
      Red topliknande? Men inte red top? Låter spännande.
      Inlägg om det vi köpte kommer snart. Hade kunnat köpa mycket mer.

      Radera
  5. Om det finns några blåsvarta kryddburkar som jag inte har så får du gärna köpa om det är priser inom mina gränser på dessa.

    SvaraRadera
  6. Känner helt klart att jag borde åka till Skara...

    SvaraRadera
  7. Jag måste också åka dit! trillivippa, säg till om du vill ha ressällskap :)

    SvaraRadera