söndag 24 februari 2013

Fel fel fel och det irriterar.

Ja vi vet, det finns betydligt allvarligare saker att hetsa upp sig över. Men som inbiten samlare och något av en nörd så rör det upp känslor varenda gång man ser felaktigheter på nätet.

Det är inte bara på Tradera det är fel, även hos de större auktionshusen gör vi fel och där är det endå såkallade experter som arbetar. Det är allt ifrån felaktigheter kring nyproduktion eller orginal. Tillverkare, formgivare ja, you name it.

Det går så fort på Tradera, från att någon påstår något tills dess att det är en sanning.

Ett tag kontaktade vi alla de säljare som hade felaktigheter i sina annonser. Av tio säljare svarade tre och av de tre så blev två stycken sura och den ensamme säljaren som blev över är den som motsträvigt ändrar i sin annons.

Få är de säljare som tackar för informationen. Inte ens de som man "hjälper" att lägga annonsen rätt så att de når rätt publik tackar för hjälpen.

Så nu har vi slutat att kontakta säljare. Även om det fortfarande stör rejält.

Tex Anemon. Det här har ju blivit en sanning. Att det är Marianne Westman som ligger bakom dekoren.

6 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt hur säljare beter sig ibland. Det händer att jag kontaktar säljare som skrivit fel, vissa bara tiger, medan andra är tacksamma, det är lite kluvet hur man ska göra. Själv blir jag jätteglad om jag blir kontaktad av de som vet mer, det är ju jättebra oavsett om felet är till för- eller nackdel.

    SvaraRadera
  2. Ja, så många gånger man har kontaktat traderasäljare som har lagt ut pastelladelar och kallat dem colorado. Känner verkligen igen mig där.

    SvaraRadera
  3. När det gäller tradera kan man anmäla annonsen eftersom den inte stämmer med verkligheten. Sen är det upp till Tradera att kontakta säljaren, i vissa fall tar de helt enkelt bort annonsen och så får säljaren gör om och göra rätt.
    Det har hänt flera gånger att jag har gjort det.

    SvaraRadera
  4. Jepp det är grymt störande med felinformation.

    SvaraRadera
  5. Vad är fel angående Anemon? Är det Marianne som ligger bakom dekoren eller inte. Jag förstod inte om det var ironi eller inte. Jag, som Tradera-säljare skulle bli både glad, tacksam och skamsen om jag skrivit fel i min annons. Ni gör ju en superbra insats med att påpeka felaktigheter. Åh fortsätt tills Tradera tar sitt ansvar så inte porslins-historien skrivs om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Anemon är inte Marianne som har gjort och det kommer från henne själv ;)
      Men det har cementerats sedan länge som en sanning. I Japan köper de denna flitigt med tron om att det är MW. Om man tittar på dekoren så tycker jag att man snabbt kan se att det inte är hennes stil rakt igenom.

      Radera