tisdag 23 oktober 2012

Krukor

Vi har ju gnällt rätt friskt över det faktum att vi aldrig hittar snygga retrokrukor.
Det verkar som om alla andra hinner före oss på varenda loppis vi besöker. Det är främst alla de olika varianter på vita krukor som vi vill ha.

Just nu har vi nämligen en mycket spretig kruksamling. Dessutom består den till största delen av väldigt nyproducerade krukor. Men med tiden får de bytas ut. (Om vi nu får fatt i några)

 
Först ut är vårt senaste krukfynd, "California" av Carl-Harry Stålhane. Från 1952. Det syns dåligt på bilden men den har den varma djupröda färgen inuti krukan. 60kr på loppis känns som ett bra pris.

 
Självklart har vi ju också en kruka av Marianne Westman.
Den lilla gula gubben i bakgrunden är en souvenir från Ryssland. Inuti finns det små fingerdockor i trä. :)

 
Björn Winnblads underbara "Koleriker"

 
En kruka av  Sylvia Leuchovius för Rörstrand. Finns i flera storlekar och även i blått.
 

 
Den här kaffeburken "Dekor1" av Kåge får tjäna som kruka eftersom den saknar lock.
 
I går vann vi budgivningen på det som vi tycker är den läckraste krukan ever....
Men den förtjänar ett helt eget inlägg så fort den har kommit.
 

2 kommentarer:

  1. Oh, nu inspirerade du mig verkligen. Jag stod nämligen igår och höll i en gammal teburk av porslin som också saknar lock och jag tänkte vad jag skulle göra med den då den blir svår att sälja vidare. Nu vet jag :), genialt det får förstås bli en kruka, precis som din kaffeburk. Tack för tipset :).

    SvaraRadera
  2. Ja, svårt det där med krukor. Jag köpte ju massa i somras, Gunilla och co.. Annars har jag haft en salig blandning jag med. Nytt eller nött tycker itne jag spelar så stor roll, bara man gillar't!

    SvaraRadera